X
تبلیغات
نماشا
سه‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1389
دیابت و سیب
نوشته شده توسط الهام در ساعت 10:36 ب.ظ

دیابتی‌ها مصرف روزانه «سیب» را فراموش نکنند


سلامت نیوز : میوه‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌ مواد غذایی هستند که برای حفظ سلامتی، شادابی و تنظیم عملکرد بخش‌های مختلف بدن لازم و ضروری هستند. مواد غذایی این گروه تامین کننده آب، ویتامین‌ها و املاح و فیبرغذایی و ترکیبات سلامتی بخش گیاهی (رنگدانه‌ها) مورد نیاز بدن انسان هستند. دریافت روزانه مقدار کافی از میوه‌ها باعث حفظ سلامتی، شادابی و طراوت پوست می‌شود.

به گزارش  ایسنا، مواد غذایی گروه میوه‌ها انواع میوه‌های تازه، آبمیوه‌های تازه طبیعی، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک (خشکبار) را شامل می‌شود.

لازم است روزانه 2 تا 4 واحد از مواد غذایی گروه میوه‌ها در برنامه غذایی گنجانده شود. هر واحد از این گروه برابر است با یک عدد میوه متوسط مانند سیب، موز، پرتقال یا گلابی، نصف گریپ فروت یا نصف لیوان میوه‌های ریز مانند توت، انگور، انار و ... یا نصف لیوان میوه پخته یا کمپوت میوه و یا یک چهارم لیوان میوه خشک یا خشکبار (مانند انواع برگ‌ها) که معادل با سه چهارم لیوان آبمیوه تازه طبیعی است.

چگونگی انتخاب صحیح میوه‌ها

میوه‌ها از نظر محتوای ویتامینی و املاح با یکدیگر متفاوتند. به عنوان مثال انواع توت‌ها و مرکبات مانند پرتقال و نارنگی ویتامین «ث» بیشتری نسبت به سیب دارند و سیب و موز مقدار بیشتری پتاسیم دارند. بنابراین اصل تنوع در انتخاب نوع میوه‌های مصرفی روزانه باید رعایت شود.

فواید برخی از میوه‌ها

سیب: سیب علاوه بر داشتن مقادیر زیاد ویتامین، پتاسیم و فیبرغذایی حاوی آنتی اکسیدان کوئرستین است که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته می‌شود.

فیبر غذایی سیب (پکتین) موجب کاهش چربی‌های خون و همچنین افزایش تدریجی قند خون در دیابتی‌ها می‌شود. بنابراین مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود.

مرکبات: مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، انواع لیمو و گریپ فروت هستند. مرکبات منبع غنی ویتامین «ث» و فیبر غذایی هستند. ویتامین «ث» موجود در مرکبات با افزایش جذب آهن از ابتلا به کم خونی پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان داده مصرف روزانه مرکبات باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های آب مروارید (کاتاراکت) می‌شود.

گلابی: گلابی منبع غنی از ویتامین «ث» و فیبر است که میان وعده مناسبی برای افراد دارای کلسترول بالای خون و دیابتی‌ها محسوب می‌شود و یکی از اولین غذاهای کمکی ایده‌آل برای کودکان است.


انواع توت‌ها: توت‌ها علاوه بر مقدار زیادی فیبر غذایی، ویتامین «ث» و پتاسیم، مقدار زیادی رنگدانه گیاهی (آنتوسیانیدین) دارند که نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به واریس و تخریب دیواره رگ‌های خونی دارند.

توت‌ها از جمله میوه‌های کم کالری هستند که در رژیم غذایی کنترل وزن توصیه می‌شود. فیبر غذایی موجود در انواع توت‌ها موجب تسریع در دفع مدفوع و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود.

انار: انار سرشار از پتاسیم، ویتامین‌های «ث» و «ب» است.

کیوی: کیوی منبع بسیار غنی ویتامین «ث» ، پتاسیم و فیبر غذایی است و آنزیمی دارد که به عنوان نرم کننده گوشت به کار می‌رود.


نکاتی درباره خرید و نگهداری میوه‌ها

تا حد امکان میوه‌های سالم، بدون لک و بدون کرم خوردگی ر انتخاب کنید. برای نگهداری طولانی مدت میوه‌ها می‌توان از روش‌های خشک کردن،‌ مربا و کمپوت استفاده کرد. برای رسیدن گلابی‌های سبز رنگ آنها را در دمای اتاق قرار دهید و پس از رسیدن در یخچال نگهداری کنید. برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن گلابی‌های خرد شده به آنها آبلیمو بزنید. هنگام خرید مرکبات، میوه‌هایی که پوست پر رنگ، درخشان و بدون لک دارند را انتخاب کنید. می‌توانید انواع مرکبات را تا چند هفته در یخچال نگهداری کنید. انارهای پوست نازک و براق را که نسبت به اندازه‌شان سنگین بوده و آبدار و گوشتی هستند را انتخاب کنید. انارها را می‌توان به مدت یک ماه در جای خشک و خنک و به مدت دو ماه در یخچال نگهداری کرد.

بنا بر اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، خرمالوهای پررنگ و رسیده را می‌توانید به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید. کیوی‌های رسیده گوشتی که کمی نرم هستند را انتخاب کنید. کیوی‌های نارس طی 2 تا 3 روز در پاکت کاغذی همراه با یک عدد سیب رسیده در دمای اتاق می‌رسند. کیوی‌ها را می‌توانید در یک کیسه پلاستیکی تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید. هنگام خرید کمپوت میوه‌ها به تاریخ تولید و انقضا، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت و مهر استاندارد توجه کنید. دقت کنید قوطی کمپوت میوه‌ها معیوب و باد کرده نباشد.



دریافت کد ساعت
JavaScript Codes